Lørdag den 29. september fikk mange oppleve jernbanehistorie på Sørumsand. Noen historiske øyeblikk som de fleste av oss kanskje aldri kommer til å oppleve igjen.

Under Kongsvingerbanens 150-årsjubileum stoppet Caroline, Norges eldste lokomotiv, og karéttoget på Sørumsand stasjon. Caroline er 151 år gammelt og var selve ikonet for jubileet. Kort tid etter ankom det nye supertoget til NSB, FLIRT (tysk akronym for: Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug; engelsk: Fast Light Innovative Regional Train; oversatt til norsk: Fort, Lett, Innovativt RegionTog).

«FLIRT er en serie elektriske togsett utviklet av togprodusenten Stadler Rail med hovedbase i Bussnang i det nordlige Sveits. Utviklingen startet i 2001 og de første togene ble levert i Sveits i 2004. FLIRT togene har blant annet lavt gulv og er universalt tilpasset» (Wikipedia).

På Sørumsand samlet hundrevis av mennesker seg for å være vitne til 150-årsjubileet. Geir Apeland gjorde en flott jobb som konferansier og Sørumsand skolemusikkorps spilte. Matpakker ble levert til alle passasjerene på karéttoget etter en konkuranse om innholdet mellom barnehagene i Sørum. Bingen Lenseminneforening hadde egen tømmertablå og fremførte en mini-forestilling dramatisert av Berit Leikhammer. Eight Amcars Club viste fram et flott utvalg av veteranbiler fra sin enestående og unike samling. I tillegg hadde elever ved Sørumsand videregående skole laget en fotoutstilling, med Glomma og tømmerfløting som tema. Utstillingen ble offisielt åpnet under jubileumet.

Samtidig med Caroline og karéttoget kjørte Urskog-Hølandsbanen med lokomotivene Prydz og Setskogen og passasjerer fra Sørumsand stasjon. Et kort stykke utenfor Sørumsand fikk et tjuetalls fotografer og passasjerer ombord på begge togene oppleve disse ikonene kjøre side om side. Det var et fantastisk syn å se norsk jernbanehistorie på denne måten.

Det hele var rett og slett flott og elegant.

Tekst og foto Jørgen Kirsebom.

Caroline og karettoget på Sørumsand

Caroline og karéttoget ankommer Sørumsand.

Setskogen Urskog-Hølandsbanen

Setskogen og Urskog-Hølandsbanen gjør seg klare for begivenheten.

Tømmerfløter Helge Njaa

Helge Njaa fra Bingen Lenseminneforening var tømmerfløter for anledningen.

Tømmerfløter Morten Svendsen

Morten Svendsen fra Bingen lenseminneforening var en av fire tømmerfløtere.

Aage Kleven

Aage Kleven var også tømmerfløter under jubileet.

Bjørn Rehoff Larsen

Bingen lenseminneforenings Bjørn Rehoff Larsen var også en sjarmerende tømmerfløter.

Caroline og Konsvingerbanen

Fortid og nåtid møtes på Sørumsand stasjon.

Flirt og Caroline

Fremtid møter fortid. NSBs nye tog FLIRT ankommer Sørumsand.

Stadler FLIRT

Her er det nye toget, FLIRT, som skal gå i rute på Konsvingerbanen.

Eight Amcars Club

Eight Amcars Club viste fram sjeldenheter på Sørumsand under Kongsvingerbanens jubileum.

Tømmertablå fra Bingen lenseminneforening

Tømmerfløtere fra Bingen lenseminneforening foran Urskog-Hølandbanen.

Are Tomasgard

Ordfører Are Tomasgard hadde en flott tale som satte tog og tømmerfløting i en historisk sammenheng.

Caroline

Caroline og karéttoget kjører fra Sørumsand og videre på Kongsvingerbanen.

Caroline

Caroline og karéttoget er et vakkert syn!

Urskog-Hølandsbanen og Caroline

Caroline, Prydz og Setskogen kjører side om side.

karettoget og tertitten

Noen få historiske øyeblikk…